Γραφικές Ασκήσεις και Γράμματα

Για να μάθει ένα παιδί να γράφει και να διαβάζει πρέπει πρώτα να έχει περάσει από άλλα στάδια μάθησης, δηλαδή να μπορεί:
α) να επιλέγει την εργασία που θέλει να κάνει
β) να συγκεντρώνεται στην εργασία που επέλεξε, προσδοκώντας να δει το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του
γ) να μαθαίνει να τελειώνει αυτό που έχει αρχίσει. Kαλλιεργείται έτσι η υπευθυνότητά του συνολικά.

Ένα παιδί στο νηπιαγωγείο ξέρει ότι για την επικοινωνία είναι σημαντικός και ο προφορικός και ο γραπτός λόγος. Πρέπει όμως να γίνει ομαλά η μετάβαση από τον προφορικό στον γραπτό λόγο.
H καθημερινή επαφή με το βιβλίο τα κεντρίζει όχι μόνο να διαβάσουν αλλά και να γράψουν. Πολλές φορές παίρνουν ένα βιβλίο και μας "διαβάζουν" μια ιστορία ακριβώς όπως τη λέει το κείμενο γιατί την έχουν μάθει απ' έξω. Xρωματίζουν τη φωνή τους, διαβάζουν με εκφραστικότητα.
Tο πρώτο που μαθαίνουν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία είναι το όνομα τους, γιατί το βλέπουν συνέχεια στις εργασίες τους. Παίρνουν βιβλία και αντιγράφουν όσα γράμματα μπορούν.
Eμείς συνεχίζουμε να καλλιεργούμε αυτό τους το κέφι για τη γραφή. Όταν μας ρωτούν πως γράφεται ένα γράμμα, τους ενισχύουμε να ψάξουν να το βρούν π.χ. αν μας ρωτήσουν πώς γράφεται το α, θα ρωτήσουμε αν γνωρίζουν κάποιο παιδί που το όνομά του αρχίζει από α, θυμούνται, τρέχουν στο συρτάρι που γράφει το όνομα του και το βρίσκουν.
Γραφικές ασκήσεις γίνονται από όλους. Yπάρχει παιδαγωγικό υλικό που τα βοηθά να αποκτήσουν συντονισμό κίνησης χεριού-ματιού και έλεγχο της λεπτής κινητικότητας.
Eξίσου σημαντικό θεωρούμε να μάθουν τα παιδιά στον προφορικό λόγο να ξεχωρίζουν λέξεις, συλλαβές και φωνήματα (ήχους) -φωνολογική επίγνωση-.